01
Al het goede begint met liefde. Zo denken wij erover bij AFAS. Liefde voor onze medewerkers, toeleveranciers, klanten, pensionado’s. Liefde voor de wereld, om het maar heel groot te maken. De liefde is het fundament onder onze vier kernwaarden: Vertrouwen, Familie, Doen en Gek. We zien haar als een vitale kracht, die ons in beweging brengt én houdt. Hieronder lees je waarom, en vooral: wat je daar in de praktijk van merkt.
Het beste met de ander voorhebben. Dat is liefde voor ons. Niet omdat die ander geweldige dingen doet, maar juist ook als die soms steken laat vallen. Liefde maakt dat je niet vast komt te zitten in eigenbelang. Ze zorgt dat je verschillen kunt overbruggen, en dat je altijd het grotere geheel kunt zien. Die positieve houding maakt leven en werken een stuk eenvoudiger, want we gaan uit van de goede bedoelingen. Van Vertrouwen dus.
Dit idee is diepgeworteld in ons familiebedrijf. Het gaat helemaal terug naar de oprichters, hun opvolgers en hun gezinnen. Naar hun keukentafels. Er zit geen verschil tussen hun waarden in het dagelijkse leven en de manier waarop ze naar AFAS kijken. Hun voorbeeldgedrag is daardoor vanzelfsprekend.
Vertrouwen betekent ook dat wij zélf een betrouwbare partner zijn. Onze klanten zitten niet vast in ingewikkelde constructies, ze kunnen elke maand van ons af. En met onze leveranciers bevestigen we afspraken het liefst met een handdruk (of een boks) en hooguit één A4-tje. We kijken elkaar in de ogen, en zeggen: zó gaan we het doen. Betalen doen we binnen een week. Leveranciers hoeven nooit bank voor ons te spelen.
Even tussendoor: wij doen niet aan programma’s
Commissies, aanjaagteams, kwartiermakers, programmamanagers, beleidsadviseurs, proeftuinen of veranderfonteinen - wij hebben ze allemaal niet. We kunnen je dus ook geen resultaten van ‘impactvolle programma’s’ laten zien. De reden is eenvoudig. Wij dóén gewoon. Meteen ín het werk.
Voor we verder gaan met Vertrouwen, nemen we je nog even mee naar de liefde. Die maken we allereerst concreet in de AFAS Foundation. Met deze foundation steunen we projecten in buiten- en binnenland. Dit zijn altijd projecten die echt verschil maken voor mensen. Of het nu gaat om kinderen met kanker, om mensen met schulden, of om een basisbehoefte in het leven: schoon drinkwater.
Een belangrijk deel van onze winst gaat naar de AFAS Foundation. Het afgelopen jaar 9 miljoen euro. Onze medewerkers weten en voelen daardoor dat ze met hun werk bijdragen aan een betere wereld. Een deel van het geld dat ze verdienen, gaat immers naar plekken waar het écht nodig is.
Voor sommige medewerkers is het zelfs een reden om bij ons te komen werken. De foundation is ook geen theoretisch idee om mee te shinen, collega’s kunnen er daadwerkelijk mee aan de slag. Het bestuur bestaat uit medewerkers, en álle projecten worden geleid door collega’s. Medewerkers kunnen impact hebben. En dat willen ze ook. Inmiddels hebben zo’n vijftig collega’s een project van de Foundation geleid. Bijna 10 procent van onze medewerkers.
|
Vertrouwen is net software. Het is nul of één, het staat aan of uit. Je kunt iemand niet een beetje vertrouwen. Dan vertrouw je diegene gewoon niet. En vertrouw je iemand wel? Dan heb je ook geen uitgebreide set voorschriften nodig om samen goed te kunnen werken. Je voelt ‘m al aankomen – wij hebben al jaren geen personeelshandboek meer. We kunnen toe met één regel: werk met gezond verstand in het belang van AFAS.
Werk met gezond verstand in het belang van AFAS.
Collega’s kunnen bijvoorbeeld elke maand zelf bepalen hoeveel uur ze werken. Daar hebben ze geen toestemming van een manager voor nodig, dat regelen ze gewoon zelf met onze eigen software. Omdat we weten dat collega’s met elkaar overleggen: komen jullie en ons werk niet in de knel als ik komende week wat minder werk? Ook declaraties regelen collega’s zelf, en ze worden automatisch goedgekeurd.
|
Onze cultuur van liefde en vertrouwen is springlevend. Dat heeft alles te maken met onze aanpak: dingen die niet goed gaan, maken we klein en lossen we op. En acties die illustratief zijn voor onze waarden, zetten we in de spotlights. Dat doen we door elkaar waargebeurde verhalen te vertellen. Daarmee maken we onze waarden concreet. Kijk, zó doe je dat in de praktijk.
Vertrouwen bestaat bij het bestaan van veiligheid. We willen een bedrijf zijn voor iedereen, ongeacht je gender, je afkomst, je religie of seksuele voorkeur. Natuurlijk hebben we allerlei klassieke manieren om die veiligheid te beschermen en te vergroten. Van vertrouwenspersonen tot enquêtes, en van een werkgroep over diversiteit tot de Moraalridders, onze werkgroep over ethiek. En ook hier geldt dat we geloven in de kracht van verhalen. We bieden bewust een podium aan kwetsbare verhalen. Van collega’s die over hun grenzen gingen, en burned-out raakten, van collega’s die in transitie zijn naar een ander geslacht, en van collega’s die vanwege ramadan vasten in tijden dat ze ook hard moeten werken.
Verhalen vertellen doen we niet als het toevallig zo uit komt, maar systematisch. We ruimen er tijd voor in tijdens onze maandelijkse CultuurCafés (bijvoorbeeld met de nieuwe rubriek: GoedNieuws Show), het Cultuurhalfuur (een twee-wekelijkse online update), Fitproshows over vitaliteit, teamdagen en natuurlijk op InSite, ons eigen intranet. Voor alle mensen die nieuw bij ons zijn, en die veel verhalen nog niet gehoord hebben, organiseren we de catch-up day.